peter haluska


Go to content

sezonahaluska



Už s novým motorom sa náš team v plnej zostave vybral na SALGÓ GEMER Rally 2009. Súťaž bola veľmi náročná nielen pre súťažiacich, ale i pre ich servis, vzhľadom na každodenné večerné presuny na štart ďalšej etapy rally.

..........Z obhliadky jednotlivých RS opisuje Peter ich náročnosť nasledovne:
RS1 PEKLO
- znesie všetky kritéria náročnej RS, svojou členitosťou úzkym lesným asfaltom, ktorý bol po predchádzajúcich dažďoch značne zanesený.
RS2 Jelšava - zaujme hlavne striedaním zákrut a horizotov vo vysokej rýchlosti na kvalitnom asfalte.
RS3 Ratková - ako v rozprávke za 3 horami a za 3 dolinami. Kvalitný asfalt široká cesta, ale menej technicky náročná.
A druhá etapa - Salgó
RS1 Cered - plná dávka rôznej spleti zákrut, ich kombinácií, veľmi technicky náročná RS a to nielen na udržanie nasadenia, ale aj na rozpis. V poslednej tretine na veľmi nekvalitnom asfalte. Najnáročnejšia RS na Maďarskej strane.
RS2 Matra - skoro celá RS orientovaná z kopca, dole na kvalitnom asfalte môže vyťahaný štrk z krajníc vo vysokej rýchlosti robiť problém. Zákerná RS plná nástrah.
RS3 Osobne ju hodnotím ako najmenej technicky náročnú, od štartu „letisko“ popretkávané retardérmi, v poslednej tretine technicky náročnejší zjazd do cieľa. Zaujala ma najmenej zo všetkých RS.

..........Keďže sme sa v Prešove zviezli veľmi málo, boli sme v očakávaní, čo nám táto rally prinesie, či sme niečo nezanedbali, čo vytváralo určité napätie a nervozitu.
Pred prológom sme absolvovali formálne a technické preberanie. Trocha nás pri obhliadke prológu pobavil fakt, že obhliadku štadióna (pešo) absolvovali len slovenské posádky, ktoré v 98% videli takýto štadión prvýkrát..
Prológ sa uskutočnil na Mestskom štadióne v Ózde, bol síce pre všetky posádky povinný, jeho výsledky sa však nezapočítavali do celkových výsledkov súťaže. Na ploche sa inak jazdia preteky plochodrážnych motocyklov.

..........Naostro odštartovala SALGO GEMER RALLYE šiestimi rýchlostnými skúškami v okolí mesta Revúca.
Na RS1 Peklo sme sa snažili ísť so značným nasadením, keďže takéto technické trate nám nie sú cudzie. Dobre sme sa vysporiadali aj so značne zaneseným, šmykľavým povrchom trate, rozpis fungoval, čítanie fungovalo, skrátka nebol problém ale na vrchole sme si všimli teplotu motora v nežiadúcej hladine, tak sme museli zvoľniť. S pomocou ventilátora kúrenia sa nám podarilo schladiť motor, až v stúpaní za Turčokom, tak sme zase trochu potlačili do cieľa Šama.
Na RS2 sme zaplatili nováčikovsku daň spolujazdca (10sek. penalizácia), no odvtedy všetky výpočty fungovali na 100%.
Na Ratkovej nám v uťahujúcich zákrutách vynechával motor. Príčinu sa nám nepodarilo odhaliť ani pred 2. kolom, takže situácia sa opakovala aj v 2. prejazde.

..........Po prvom dni bolo jasné, že našu najbližšiu konkurenciu Ľuba Eliáša, porazíme len veľmi ťažko, takže sme nocovali na druhom mieste v MSR v skupine N3, celkovo sme boli tretí, ale určite nie spokojní. Nasledoval dlhý presun a uloženie auta do UP v Maďarsku.

..........Z ranného servisu sme odchádzali zohriať pneumatiky na prvú RS. Po zohriati sme zistili, že tlak v pneumatikách bol 1,7, čo vôbec nezodpovedalo naším predstavám. Na podhustených pneumatikách sme absolvovali celé jedno kolo. Príčinou bol nesprávne ukazujúci tlakomer v servise.
Po absolvovani RS 8 sme sa dozvedeli, že na tejto RS havarovali posádky Eliáš – Kušnír a aj Miro Krupko, ktorý štartoval za nami a tým sme sa dostali do vedenia N3.
Na 9 RS sa nič zaujimavé nedialo a tak nasledoval servis pred druhou sekciou. Na 10 RS auto aj my sme dostali riadne zabrať, vďaka vysokej teplote, ktorá panovala vonku aj vo vnútri. Potom nasledovala asi 100 km etapa na predposlednú RS. Asi 3 km pred ČK sa začali ozývať divné zvuky, ktoré neveštili nič dobré. Došli sme na ČK aj na štart a 300 m po štarte diferenaciál skončil a bolo po našich nádejach na vydarené ukončenie rally. Ako sa vyjadril sám Peter: „Aj taký je tento šport, nekompromisný, pred zákrutou ešte pridávaš a za ňou už počítaš škody. Čo sa dá robiť“.


.......... Aj napriek nášmu odstúpeniu, po ktorom sme ostali chvíľu smutní, sme boli nakoniec spokojní. Táto rally bola pre nás prínosom v tom zmysle, že sme najazdili množstvo ostrých kilometrov, overili sme fungovanie rozpisu a zistili sme viac skutočnosti o aute, ktoré využijeme pri nasledujúcej RALLY BRATISLAVA.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


..........
Prvým nasadením našej Ibizy v seriáli Majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach bola naša domáca rally Prešov. Jej 16. ročník sa uskutočnil 01. 05. 2009. Rally sa niesla v znamení veľkých očakávaní, keďže to bola domáca súťaž.

......Deň pred ostrým štartom sme absolvovali obhliadku trate, kde pre nás jedinou novinkou bola RS-1 -mestský okruh. Vzhľadom na to, že to bola s Radom naša prvá spoločná súťaž, bolo dôležité, aby sme sa pred štartom dokonale zosúladili. Po dokončení príprav na aute a zvládnutí formálneho a technického preberania, zavládla trošku voľnejšia atmosféra v teame. Po preberaní nasledoval slávnostný štart na námestí v centre Prešova. Naši fanúšikovia, zvlášť domáci, nás nadšene povzbudzovali, začo im srdečne ďakujeme.

Po kontrole rallyového špeciálu sme sa my aj vozidlo zahriali na pracovnú teplotu a postavili sa na štart RS-1. Všetko bolo v priadku a preto sme dúfali, že sa nám podarí zdolať pasívnu bilanciu v počte dokončených súťaží v Prešove.

Naše vyhliadky sa začali rozplývať pri druhom prejazde mestským okruhom, kedy motor v našom špeciále začal strácať výkon. Snažili sme sa to vyriešiť skorším preraďovaním prevodových stupňov, v presvedčení, že pokles výkonu motora bude na udržateľnej hranici. Pri prejazde na RS-2 Ľubovec sa auto správalo relatívne normálne, ibaže krátko po štarte pred Miklušovcami sa stalo to, čo asi z nášho tímu nikto nečakal , z motora ozvala rana a oblak dymu neveštil nič dobré. Motor skončil! Usudzovali sme, že ide o prasknuté tesnenie pod hlavou valcov. V súťaži sme pre technickú poruchu skončili a špeciál sme odtiahli do servisnej zóny pred mestskú halu.

Napriek tomu, že pre nás súťaž skončila, mechanici začali zisťovať príčinu a rozsah poškodenia motora. Bohužiaľ zistili, že deštrukcia v motore bola tak veľká, že sa nedá opraviť. Hoci sa nám nepodaril náš zámer zmeniť pasívnu bilanciu v počte dokončených súťaží, Rally Prešov pre nás zostáva naďalej výzvou! Nasledujúcou súťažou je Salgó-Gemer Rally 15-17. 05. 2009 a veríme, že sa nám dovtedy podarí pripraviť náš pretekársky špeciál.


Back to content | Back to main menu